De concurrentie is moordend en de overheid stelt steeds meer eisen aan payrollbedrijven. Reden voor Please Payroll, één van de grotere spelers in Nederland, om het kleinere DNA 360 over te nemen. Z24.nl sprak met Please-oprichter en directeur Hans van de Ven.

Payrolling is onverminderd populair, met name onder mkb-bedrijven. Het stelt ze immers in staat zelfgekozen werknemers in te schakelen zonder de rompslomp die je hebt bij eigen personeel.

Op dit moment zijn er volgens cijfers van de Vereniging van Payroll Ondernemingen circa 150.000 medewerkers via Payrollers aan de slag.

Toch hebben veel payrollbedrijven het niet gemakkelijk. De marges zijn dun, mede omdat het takenpakket groeit. Minister Asscher probeert de rechten van tijdelijke en vaste werknemers gelijk te trekken en stelt steeds meer regels ten aanzien van flexwerk.

In een dergelijke markt is omvang van levensbelang. Please Payroll uit Helmond — omzet 84 miljoen euro en 8.500 mensen aan het werk — neemt daarom de kleinere branchegenoot DNA 360 uit Weert over. Samen hebben de twee bedrijven een omzet van 100 miljoen euro. Hans van de Ven, oprichter van Please, wordt de directeur van de nieuwe combinatie.

Please Payroll is niet het enige bedrijf dat op overnamepad is. Houdt die overnamegolf verband met de Wet werk en zekerheid?

"Indirect heeft het er wel mee te maken. Voorheen mocht je de eerste 26 weken de loonschalen van de ABU (de branchevereniging van uitzendbedrijven, red.) volgen, maar nu moet je meteen die van de sector waar de medewerker in werkt hanteren."

"Als payrollorganisatie moet je je nu verdiepen in de cao van de medewerker. Daar moet je mensen voor aannemen. Voorheen gingen payrollbedrijven vaak gewoon af op wat de de klant zei wat iemand moest verdienen."

"De andere reden (voor de overnamegolf, red.) is concurrentie. Er zijn ruim 200 payrollbedrijven in Nederland, hoofdzakelijk kleinere, en die concurreren elkaar helemaal gek. De marges staan onder druk en de prijzen zijn al uitermate scherp. Om een marge te behouden, en al die extra dienstverlening te bekostigen, is er maar één oplossing: groeien, groeien, groeien."

Sinds 1 januari is het moeilijker voor payrollbedrijven om een ontslagvergunning te krijgen. Jullie zijn, als formele werkgever, nu ineens verantwoordelijk voor herplaatsing als een opdracht voor een medewerker ophoudt. Wat heeft dat voor gevolgen?

"Dat was voor 1 januari ook al zo. Ook toen moesten we kijken of we iemand bij een bestaande opdrachtgever konden plaatsen. Alleen bij bestaande klanten overigens, want we zijn geen uitzendbureau of werving- en selectiebureau."

"Het verschil met vroeger is dat je voorheen vrij gemakkelijk een ontslagvergunning bij het UWV kon krijgen als een klant een opdracht had ingetrokken. Je kon dan ontslag verlenen op economische gronden. Dat is ook logisch, want als een opdracht is ingetrokken, zijn er ook geen inkomsten."

"Maar sinds 1 januari zijn we ook verplicht om te kijken naar de situatie bij de klant zelf. Is er een economische reden dat het werk ophoudt? Functioneert die medewerker niet? En zo nee, is er een dossier waarin is onderbouwd dat die medewerker niet functioneert? Het is voor ons dus moeilijker om een contract te ontbinden, en dat vergt veel juridische en fiscale kennis die we in huis hebben moeten halen."

Het payrollbedrijf is de personeelsafdeling minus de werving en selectie aan het worden?

"Ja, en dat maakt payrolling wel weer aantrekkelijk. Daar waar je in een grote onderneming  tegen de hr-afdeling zegt 'regel het maar', kon die kleine ondernemer dat niet. Maar nu kan hij het wel tegen het payrollbedrijf zeggen."

"Het is overigens niet zo dat wij als payrollbedrijf een ondernemer helpen om van zijn mensen af te komen. Dat doen we niet, want daar hebben we zelf niets aan. Onze belangen lopen meer parallel met die van de medewerker. In het geval dat er een probleem is en een medewerker niet functioneert, zullen wij proberen bij te sturen zodat de arbeidsverhouding blijft bestaan. "

Maar heeft u dan veel contact met medewerkers? De medewerker stuurt meestal toch alleen werkbriefjes naar de payrollorganisatie. Hoe kom je nou te weten hoe er iets speelt?

"Dat is één van de punten waarbij wij ons proberen te onderscheiden van de rest van de branche. Wij zijn heel actief.  We bezoeken de klant. We bellen een medewerker op als hij begint in een nieuwe functie en leggen hem dan uit hoe het allemaal werkt. Door dat contact zie je dat medewerkers zelf contact met ons zoeken als er een probleem ontstaat."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl